Αρθρογραφία


Μαθητές Και Πανελλαδικές: Η Ψυχολογική Συνεισφορά Της Οικογένειας

Ραβανής Χρήστος | 16/05/2015

Σε λιγότερο από ένα μήνα, μια  εκπαιδευτική πορεία φτάνει για τα παιδιά στην ολοκλήρωσή της. Όσο πλησιάζει το τέλος αυτής της διαδρομής, το άγχος και οι εντάσεις φαίνεται να κορυφώνεται για τους μαθητές. Οι εξετάσεις είναι ασφαλώς μια προσωπική υπόθεση  των υποψηφίων, όμως σε αυτή τους την δοκιμασία είναι σημαντικός και ο ρόλος  του οικογενειακού τους πλαισίου. Η οικογένεια έχει ένα συγκεκριμένο ρόλο να διαδραματίσει σε αυτή την διαδικασία, όπως και ένα βασικό κανόνα να υπηρετήσει : πως θα αποδειχθεί όσο το δυνατότερο πιο βοηθητική για
τα παιδιά στην ολοκλήρωση της προσπάθειάς τους αυτής.  Σε αυτό το τελευταίο κρίσιμο διάστημα μια σειρά από στάσεις και συμπεριφορές εκ μέρους των γονιών θα μπορούσαν να αποδειχθούν ιδιαίτερα χρήσιμες.
 Καταρχάς, οι γονείς δεν θα πρέπει να αισθάνονται και να συμπεριφέρονται σαν να δίνουν οι ίδιοι εξετάσεις, γιατί το μόνο που καταφέρνουν είναι να φορτώνουν με επιπλέον άγχος τα παιδιά που ήδη έχουν τις δικές τους ανασφάλειες και έντονα συναισθήματα. Εξίσου βλαπτικές είναι και οι όποιες συγκρίσεις με άλλους μαθητές που  αποτελεί πλήγμα για την αυτό-εικόνα τους και τα αποθαρρύνει από το να διαβάζουν, αλλά και να εμπιστεύονται τους γονείς τους. Επίσης δεν θα πρέπει να δεσμεύουμε την σκέψη, την αισιοδοξία και την προοπτική της ζωής μας και κυρίως της ζωής των παιδιών μας με την επιτυχία ή την αποτυχία αυτού του μοναδικού στόχου.  
Πως μπορούν λοιπόν οι γονείς  να συμβάλουν στην απαραίτητη συναισθηματική ηρεμία που οι συνθήκες καλούν; Κυρίως μέσω της παρουσίας τους που θα παρέχει ένα κλίμα  αποδοχής και κατανόησης, αλλά και πρακτικών συνθηκών που θα συντελέσουν στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.  Σ αυτή την προοπτική, ας αποδειχθούμε σύμμαχοι και όχι σύμβουλοι σε αυτό τον αγώνα των παιδιών, ας αποτελέσουμε το ακροατήριο τους και ας μην αναδειχθούμε σε μόνιμους ρήτορες.  Η κυρίαρχη ψυχική ανάγκη των παιδιών είναι να τους επιτραπεί να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και να νιώσουν ότι ο γονιός τους ακούει και αποδέχεται πραγματικά. Σε μια τέτοια επικοινωνία διευκόλυνσης δεν έχουν θέση διαταγές, προειδοποιήσεις, ηθικολογίες, επιχειρηματολογίες, συμβουλές, κριτική, ταμπέλες, ψυχολογικές αναλύσεις, προσχηματικός καθησυχασμός, ή σαρκαστικές αντιμετωπίσεις, που αχρηστεύουν τις όποιες προθέσεις του γονιού και δεν βοηθούν το παιδί.
Τέλος, είναι σημαντική η παρουσία του γονέα στην οργάνωση των διατροφικών πρακτικών που να προωθούν την πνευματική και σωματική διαύγεια των μαθητών. Το πρωινό, μια ισορροπημένη σε κρέας, όσπρια και λαχανικά διατροφή, οι χυμοί, που προστατεύουν από το στρες, τα ψάρια, τα θαλασσινά και οι ξηροί καρποί που βοηθούν την σωστή διάθεση, είναι κρίκοι μιας σωστής για την περίοδο αυτή διατροφής.  
Ας περιβάλλουμε λοιπόν τα παιδιά, τόσο με την συναισθηματική όσο και με την φυσική μας φροντίδα στην δύσκολη για αυτά περίοδο των εξετάσεων. Πάνω από όλα όμως, μην ξεχνάμε ότι αυτή είναι μόνο ΜΙΑ τις πολλές δοκιμασίες που θα ορίσουν την πορεία τους.


Σχόλια

comments powered by Disqus

Διαβάστε επίσης από αυτόν το Συντάκτη: