Αρθρογραφία


Διαλογισμός : Όταν Η Ανάγκη Για Ηρεμία Χτυπάει Κόκκινο !

Τσιάκου Γεωργία | 26/01/2019

της Γεωργίας Τσιάκου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και Αυτοεκτίμησης, Ανθοθεραπεύτρια


Υπάρχει ένα ρητό που λέει «όπως ανασαίνεις ζεις» και όσοι από εμάς έχουν παρευρεθεί σε μαθήματαyoga το έχουν ακούσει από τους δασκάλους τους. Το «καθημερινό τρέξιμο» είναι μια μόδα που σιγά σιγά πέρασε σε όλες τις λειτουργίες μας : ανασαίνουμε γρήγορα, σκεφτόμαστε γρήγορα, νιώθουμε γρήγορα ,τρώμε και κοιμόμαστε γρήγορα … ζούμε ίσως στη λωρίδα «έκτακτης ανάγκης». Τόσο γρήγορα που σχεδόν έχουμε αυτοματοποιήσει κάθε μας κίνηση και σκέψη . Και ίσως η ταχύτητα αυτή να μη μας εντυπωσιάζει και δε σκεφτόμαστε καν ότι ίσως χρειάζεται να τη χαμηλώσουμε για να καταλάβουμε τι κάνουμε και πώς ζούμε…Το γεγονός όμως παραμένει: η ψυχική μας μπαταρία δεν είναι ανεξάντλητη και οι στιγμές περνάνε χωρίς καν να έχουμε επίγνωση ότι ζούμε μέσα στο μυαλό μας και στις σκέψεις μας.
Εάν αφιερώσετε μια μέρα στο να παρατηρήσετε ανά ώρα το ρυθμό αναπνοής σας: ίσως τρομάξετε! Αναπνέουμε άτακτα και με διάφορες διακυμάνσεις ( * σαφώς και οι καπνιστές βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση καθώς παραβιάζουν ακόμη περισσότερο τη φυσική λειτουργία της ανάσας τους ). Η υπερκατανάλωση καφέ και οτιδήποτε χρησιμοποιούμε ως διεγερτικό του νευρικού συστήματος μας λοιπόν κάθε άλλο παρά ηρεμία μπορούν να μας επιφέρουν
Αυτό που μπορεί σίγουρα να μας επαναφέρει τη σχέση μας με την αναπνοή μας είναι ο διαλογισμός. Και  μετά από εξάσκηση λίγων ημερών μπορούμε ξανά να αντιλαμβανόμαστε οποιαδήποτε διαφοροποίηση στο ρυθμό της ανάσας μας ακαριαία. Γιατί όμως να μάθουμε να «ηρεμούμε»? Σε τι ωφελεί το αργό όταν όλα τρέχουν ?
Ο διαλογισμός είναι μια παρεξηγημένη έννοια που τώρα αρχίζει να αποσαφηνίζεται ως κατάσταση μυαλού. Μαντάλα ,τεχνικές, αρωματικά στικ, έλαια, ειδικά περιβάλλοντα ή ρούχα είναι όλα προϋποθέσεις που έκαναν την έννοια του διαλογισμού μη λειτουργική. Στην πραγματικότητα αρκεί στο σημείο που βρισκόμαστε να δούμε για λίγα λεπτά με συγκέντρωση τον εαυτό μας σε ένα μέρος που νιώθουμε γαλήνη, ηρεμία, ξεκούραση, ροή ,αρμονία, χαρά ή όποιο άλλο θετικό συναίσθημα επιθυμούμε.  Υπάρχουν χιλιάδες τρόποι διαλογισμού σε λίγα μόλις λεπτά και αυτό είναι προσωπική προτίμηση του καθενός!
Αυτό που έχει σημασία στο διαλογισμό είναι να εστιάζουμε στις ανάσες μας χωρίς παρεμπόδιση , να αδιαφορήσουμε για όσες σκέψεις έρθουν ( γιατί θα έρθουν) και να τις αφήσουμε να φύγουν. Πέντε με δέκα λεπτά την ημέρα αρκούν να πατήσουμε το «pause» στις συνεχόμενες σκέψεις και να γειωθούμε στο σώμα μας , στο εδώ και τώρα που ζούμε. Ο διαλογισμός είναι μια μέθοδος που μπορούμε όλοι να  δοκιμάσουμε για να απαλλαγούμε από το άγχος και να έχουμε μια πιο ικανοποιητική ζωή. Το σώμα χαλαρώνει αυτομάτως και το μυαλό ηρεμεί. Σύμφωνα με αρκετές μελέτες, το δεξιό και το αριστερό ημισφαίριο αρχίζουν να συνεργάζονται καλύτερα, ενώ αυξάνεται ραγδαία η ικανότητα παρατήρησης και συγκέντρωσης.  Mε αυτό τον τρόπο, μπορεί να βελτιωθεί η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και το άτομο καταφέρνει να χειρίζεται πιο αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά του.
   Ο διαλογισμός απομονώνει την προσοχή μας από ότι κι αν μας απασχολεί και ανοίγει έναν Διάλογο με τον εαυτό μας: το κέντρο μας. Η απόλυτη ηρεμία λοιπόν  ξεκινάει από μέσα μας και όχι «όταν και εάν όλα τακτοποιηθούν γύρω μας»


Σχόλια

comments powered by Disqus

Διαβάστε επίσης από αυτόν το Συντάκτη: